Cursuri

|

05.03.2025

Coaching pentru educație – Rolul profesorilor-coach

Facebook Linkedin

Adoptarea coaching-ului în educație îmbunătățește performanțele academice ale elevilor și contribuie la dezvoltarea unor indivizi responsabili, autonomi și rezilienți. Profesorii-coach inspiră și modelează vieți, lăsând o amprentă puternică în comunitățile pe care le deservesc.

Noul curs disponibil în oferta EDUS - „Coaching în educație – instrumente pentru profesori” - pune la dispoziția profesorilor din România tehnici și exerciții practice pentru a îmbunătăți interacțiunea cu elevii și părinții acestora. Cu ajutorul unui coach cu experiență, ajutăm cadrele didactice să stimuleze motivația, autonomia și performanțele elevilor, dezvoltând cu elevii lor relații bazate pe încredere și sprijin.  

Coaching-ul este o componentă nouă a educației moderne. Dacă în trecut profesorii se concentrau doar pe transmiterea informațiilor, astăzi aceștia au și rolul de a facilita învățarea și de a sprijini dezvoltarea personală a elevilor. Prin integrarea principiilor de coaching, profesorii pot transforma sălile de clasă în spații de colaborare, dezvoltare și motivație. 

Ce este coaching-ul pentru educație? 

Coaching-ul pentru educație este un proces colaborativ între profesor și elev, axat pe atingerea obiectivelor educaționale și personale. Spre deosebire de predarea tradițională, coaching-ul se concentrează pe dezvoltarea autonomiei elevului, stimulând gândirea critică, responsabilitatea și auto-reflecția. În coaching, profesorul nu este cel care are răspunsurile la toate provocările academice ale elevilor, ci elevii vin cu propriile soluții, ghidați cu empatie și blândețe. 

Caracteristici ale coaching-ului educațional: 

  • Centrare pe elev 
    Elevul devine principalul actor al procesului educațional, fiindu-i insuflate autonomia, responsabilitatea și proactivitatea. 

  • Obiective personalizate și personale
    Coaching-ul în educație pune accent pe identificarea și atingerea obiectivelor specifice fiecărui elev, cum ar fi îmbunătățirea performanței academice, dezvoltarea abilităților de învățare sau creșterea încrederii în sine. În acest proces, profesorul ghidează pornind de la potențialul, resursele și unicitatea fiecărui elev. 
    Prin întrebări bine direcționate, profesorul stimulează gândirea critică și creativitatea elevului, încurajându-l să găsească propriile soluții, pe care se simte confortabil să le urmeze. Aceste soluții sunt adesea mai eficiente decât sugestiile profesorului, deoarece elevul are o perspectivă directă asupra propriului context de viață, inclusiv asupra mediului de acasă. În acest fel, soluțiile vin în mod natural din partea tinerilor, fiind mai relevante și aplicabile. 

  • Orientare spre soluții 
    Se pune accent pe acțiuni concrete și progres măsurabil. 

De ce să adoptăm o mentalitate de coach? 

Mentalitatea de coach prioritizează: 

  • Curiozitatea 

  • Empatia  

  • Colaborarea  

Un profesor-coach nu oferă răspunsuri, ci creează un mediu în care elevii își descoperă propriile soluții. De exemplu, în loc să corecteze un răspuns greșit, profesorul poate întreba: „Dacă ar fi să mai existe un răspuns la această întrebare, care ar putea fi acela?” sau „Ce ai putea încerca diferit?”. 

Beneficiile coaching-ului pentru educație 

  1. Motivarea elevilor: Coaching-ul sprijină motivația intrinsecă, ajutând elevii să găsească sens și valoare în activitățile școlare. 

  1. Reducerea ratei de abandon școlar: În comunitățile defavorizate, unde elevii se confruntă cu dificultăți majore, coaching-ul devine un punct de sprijin, oferindu-le direcție și susținere. 

  1. Îmbunătățirea relațiilor: Prin ascultare activă și întrebări deschise, profesorii creează legături mai profunde cu elevii. 

  1. Dezvoltarea abilităților de viață: Elevii își îmbunătățesc gândirea critică, reziliența și abilitatea de a-și stabili și urmări obiective. 

Ruxandra David este coach certificat, trainer și facilitator cu peste 15 ani de experiență. A colaborat în ultimul an cu peste 650 de profesori, 50 de școli, universități și instituții educaționale din România, oferind sesiuni de coaching și training menite să sprijine cadrele didactice în motivarea elevilor, îmbunătățirea comunicării și gestionarea abandonului școlar. 

„Coaching-ul este un instrument valoros pe care profesorii îl pot folosi pentru a sprijini progresul academic al elevilor, indiferent de nivelul lor de performanță, fie că vorbim despre îmbunătățirea notelor de la 5 la 7 sau despre susținerea elevilor cu potențial olimpic. De asemenea, coaching-ul este un instrument extrem de util în cazurile elevilor cu risc de abandon școlar, unde cauzele principale sunt adesea legate de lipsa motivației, dificultăți în înțelegerea utilității materiilor sau probleme de integrare socială.” 

Toate aceste probleme pot fi soluționate în timp, prin tehnicile de coaching pe care Ruxandra le predă la cursul „Coaching în educație – instrumente pentru profesori”. Scopul cursului este de a-i învăța pe profesori să devină antrenori ai minții pentru elevii lor. Complementar, catalogul digital și platforma de management educațional EDUS facilitează comunicarea cu părinții, în vederea încurajării unor măsuri de prevenire ale abandonului școlar, în defavoarea celor reactive. 

Adoptarea coaching-ului în educație în școlile din România îmbunătățește performanțele academice ale elevilor și contribuie la dezvoltarea unor indivizi responsabili, autonomi și rezilienți. Profesorii-coach devin mentori care inspiră și modelează vieți, lăsând o amprentă în comunitățile pe care le deservesc. 

Impactul coaching-ului 

Un exemplu elocvent al impactului acestui curs este oferit de Școala Gimnazială Rupea, unde feedbackul profesorilor a fost pozitiv. Mulți dintre aceștia au recunoscut că nimeni nu le-a predat până acum astfel de tehnici și că ar fi benefic ca astfel de cursuri să fie introduse în toate școlile din România, pentru a ne alinia standardelor internaționale în educație. 
 
„Partea practică în care noi am susținut sesiunea de coaching mi s-a părut cea mai interesantă parte. Cursul acesta ar trebui predat în toate școlile din România!” 

Un aspect important al cursului este sesiunea practică, în care profesorii participă la prima lor ședință de coaching sub supervizarea Ruxandrei. Prin alocarea resurselor potrivite, profesorii învață să vadă realitatea dintr-un unghi diferit, ceea ce le permite să creeze un mediu mai deschis și mai empatic pentru elevii lor. 
 
Integrarea coaching-ului în educație, prin intermediul profesorilor-coach, reprezintă o schimbare de paradigmă cu un potențial transformator. Acești profesori nu mai sunt doar surse de informații, ci devin ghizi și facilitatori ai învățării, sprijinind elevii să-și descopere propriile resurse, să-și definească obiectivele și să-și exerseze abilitățile necesare pentru succesul personal și academic. 
 
Impactul cursurilor oferite de EDUS continuă prin fiecare profesor care aplică noile metode în clasă, inspirând și ghidând elevii. Investim în educație prin formare practică și soluții moderne, oferind profesorilor atât cunoștințe, cât și încrederea de a inova și de a transforma pas cu pas predarea. Prin integrarea platformei EDUS cu tehnicile de coaching, profesorii beneficiază de un sistem complet care îi ajută să monitorizeze progresul elevilor, să identifice din timp dificultățile și să intervină. 
 
EDUS susține dezvoltarea continuă a profesorilor printr-o serie de cursuri și training-uri specializate, contribuind la transformarea acestora în creatori de conținut educațional. Până în prezent, peste 1 500 de profesori au finalizat cursurile noastre, iar mai mult de 300 de școli din cadrul PNRAS au beneficiat de suport. Ne mândrim cu rețeaua noastră de 30 de ambasadori și formatori care, prin training-uri specifice, ajută profesorii să îmbine tehnologia cu predarea tradițională.  

Credem că este necesar ca școlile să investească în digitalizarea prin echipamente și platformă educațională și să pună la dispoziție de cursuri de formare pentru profesori. Descoperiți cum vă putem sprijini în implemenatrea acestor soluții în școala dumneavoastră.

Facebook Linkedin

Alte articole

Tehnologia în educație: Integrarea aplicațiilor digitale în predare

Tehnologia este acum mai mult decât un instrument auxiliar în educație, este un partener, un punct de întâlnire pentru elevi și profesori. Folosită corect, oferă …

Citește mai mult ➜
Ce aduce nou legea învățământului preuniversitar în ceea ce privește managementul calității?

În contextul dezvoltării societății contemporane, calitatea în educație este o preocupare majoră. Managementul calității în învățământul preuniversitar reprezintă un ansamblu de strategii și acțiuni care …

Citește mai mult ➜
Schimbări în școlile și grădinițele din România produse de noul Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP)

Începând cu data de 1 septembrie 2022 intră în vigoare noul ROFUIP, care prevede câteva schimbări importante privind organizarea  și funcționarea unităților de învățământ. Un …

Citește mai mult ➜