Infos / Best practices

|

07.01.2022

Cum arată viitorul educației online?

Facebook Linkedin

Suntem la începutul unui nou an și, în timp ce ne gândim la rezoluții, am aruncat un ochi, în ceea ce ar putea fi un posibil viitor al educației. Ceea ce a început ca o curiozitate acum câțiva ani, a ajuns – evident, cu „ajutor” din partea pandemiei - să devină normă în școlile din întreaga lume. Dar care este viitorul educației online? La ce anume să ne așteptăm? Cum putem găsi cele mai bune soluții pentru fiecare unitate de învățământ? Am încercat să răspundem folosindu-ne de câteva dintre cele mai recente studii internaționale.

Dacă locuiți pe planeta noastră, indiferent cu ce v-ați ocupa, e posibil să fi fost luați prin surprindere și complet orbiți de ramificațiile economice ale pandemiei globale de Covid-19 – la fel ca toți ceilalți. Chiar dacă am intrat oficial în cel de-al treilea an al pandemiei, noi, la EDUS, recunoaștem că suntem norocoși să avem o echipă fantastică alături de care reușim să ne menținem și să funcționăm prin toată confuzia care a apăsat omenirea în ultimii ani. Asta nu înseamnă că nu ne-am pus la rândul nostru întrebări, mai ales despre viitorul acestei industrii.

· Cum a afectat pandemia modul în care învățăm unii de la alții?

· Care sunt noile provocări cu care se confruntă profesorii și ce se poate face pentru a le rezolva?

· Care sunt oportunitățile pentru antreprenorii creativi în această industrie?

Iată câteva lucruri interesante pe care le-am descoperit în timp ce încercam să răspundem la aceste întrebări.

Educație online versus cursuri în clasă

În România, toate școlile au fost închise din cauza pandemiei, în primă fază începând de miercuri, 11 martie 2020. La început, aceste măsuri au fost menite ca o soluție pe termen scurt, însă, așa cum bine știm cu toții, în următoarele câteva zile, multe state au decis să țină școlile închise pentru restul anului școlar. În momentul în care scriem acest articol (aproape 3 ani mai târziu), timp în care școlile fie s-au deschis offline, fie doar în mod hibrid, în România situația deschiderii școlilor este încă neclară.

Începutul pandemiei a forțat pe toți cei din sistemul educațional - de la preșcolar până la cel postuniversitar -, să își închidă locațiile fizice. Iar dacă nu doreau să-și trimită elevii într-o vacanță de vară de un an, școlile trebuiau să facă tranziția în spațiul online.

Din păcate, de ce să ne ascundem, aceasta a fost o tranziție grea și plină de provocări care a declanșat multe dureri de cap – atât la figurat în cazul profesorilor și părinților, cât și la propriu în ceea ce privește oboseala de după terminarea cursurilor online. Potrivit unui sondaj efectuat pe 80.000 de studenți, doar 11% dintre liceeni și 15% dintre studenți au considerat că orele online au fost la fel de eficiente ca și sesiunile fizice de la clasă. Aceasta este o mare problemă, dar ce se poate face pentru a o remedia?

 

Transformare digitală

Transformarea digitală este un proces care nu trebuie să sperie, ci să ajute la îmbunătățirea sistemului educațional. Prin digitalizare, educația devine mai accesibilă, la îndemână, iar lucrurile devin transparente și performante. #ÎmpreunăTransformămEducația.

Află mai multe

Actualizarea educației digitale

Da, sistemul nostru de învățământ modern a fost definit în mare măsură de Revoluția Industrială. Dar, după o perioadă de aproximativ 300 de ani, - timp în care s-au cunoscut progrese monumentale în artă, știință, medicină și politică -, relativ puține lucruri s-au schimbat în legătură cu acest sistem de modă veche.

Dar, când ne gândim că alfabetizarea, scorurile standardizate la teste și înscrierea la facultate au avut o tendință descendentă, chiar înainte de pandemie, asta sugerează că putem face (și) mai mult pentru a le îmbunătăți decât pur și simplu să obținem mai multe tablete și device-uri smart.

Acum, pentru că ne aflăm în mijlocul a ceea ce mulți experți numesc A Patra Revoluție Industrială, pare a fi un moment excelent pentru a oferi sistemului nostru de învățământ un lifting atât de necesar. În ultimii ani, reviste științifice și grupuri de cercetare au discutat despre schimbările care trebuie făcute pentru a pregăti tinerii pentru un loc de muncă dinamic, așa cum se previzionează.

Care sunt câteva modalități de a realiza acest lucru? Multe platforme de învățare online construiesc medii de studiu mai captivante, cu software mai bine proiectat și hardware de ultimă generație, cum ar fi VR. În plus, companiile de învățământ superior și de pregătire pentru teste implementează acum tehnologia de învățare adaptivă – o formă de învățare automată care poate avea beneficii semnificative pentru studenți.

Deci putem identifica o problemă și câteva modalități de a o remedia. Dar ce urmează?

Viitorul învățământului online și tendințele pe termen lung

Chiar și cu tehnologia disponibilă acum, este clar că difuzarea cursurilor preînregistrate nu mai este o opțiune pentru școli.

Știm că nimic nu se compară cu actul de educație 1-la-1, în clasă, dar și că interacțiunea dintre elevi și profesor este una vitală, însă adoptarea unui instrument digital nu înseamnă doar cursuri online. Trecerea în online înseamnă să dai posibilitatea elevului care nu poate ajunge la ore, să participe activ la clasă, înseamnă să le oferim elevilor metode creative de a rezolva teme și de a veni cu soluții adaptate timpurilor lor, înseamnă a-i pregăti pentru joburile viitorului.

Mai mult, adoptarea unui instrument digital se traduce și în ușurarea muncii profesorului: sistemul de notare, orarul și evidența absențelor sunt integrate în catalogul online într-un mod simplu de urmărit și de gestionat. Pe de altă parte, temele și testele se pot pregăti foarte simplu, de la compunere, până la corectare. Timpul cadrelor didactice este valoros și de aceea procesele de predare și gestionare a materialelor școlii sunt simplificate pe platforma EDUS, folosind un sistem complet digitalizat.

Într-un articol scris de Richard Doughty în The Guardian privind tendințele învățământului digital, tratează câteva aspecte pe care le pot analiza universitățile pentru a face ca educația online să fie mai mult decât înregistrare și streaming. Profesorul John Domingue, director în cadrul institutului Knowledge Media Institute (KMI) - un laborator de cercetare din America indică 2 tendințe principale:

- inteligența artificială (AI) și o bibliotecă-concept virtuală, pentru educatori, bazată pe un motor de căutare de tip Google, dar dedicat exclusiv educației;

- și un instrument de recomandare în stil Netflix care urmărește permanent conținutul pentru a se potrivi domeniului propriu al lectorului, pe baza căutărilor anterioare.

Sună bine toate propunerile și așa cum știți deja, lucrăm continuu la îmbunătățirea tuturor instrumentelor care sprijină educația online. #ÎmpreunăTransformămEducația

Dacă ți-a plăcut, citește pe aceeași temă și:

EDUS & Brio Sau de ce testele standardizate sunt un avantaj pentru educație?

Beneficiile catalogului online: cum învățăm mai bine prin instrumente digitale?

Transformarea digitală a educației din România

 

Facebook Linkedin

Alte articole

Ce aduce nou legea învățământului preuniversitar în ceea ce privește managementul calității?

În contextul dezvoltării societății contemporane, calitatea în educație este o preocupare majoră. Managementul calității în învățământul preuniversitar reprezintă un ansamblu de strategii și acțiuni care …

Citește mai mult ➜
Schimbări în școlile și grădinițele din România produse de noul Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP)

Începând cu data de 1 septembrie 2022 intră în vigoare noul ROFUIP, care prevede câteva schimbări importante privind organizarea  și funcționarea unităților de învățământ. Un …

Citește mai mult ➜
Cum reducem abandonul școlar?

Ne dorim pace. În primul rând. Apoi, ne dorim performanță, ne dorim prosperitate, civilizație și frumos, iar pentru ca toate acestea să se întâmple e …

Citește mai mult ➜