Ne dorim pace. În primul rând. Apoi, ne dorim performanță, ne dorim prosperitate, civilizație și frumos, iar pentru ca toate acestea să se întâmple e nevoie de o fundație solidă: educația.
Sistemul de învățământ din România are, așa cum știm toți cei care am trecut prin el, o colecție impresionantă de „provocări”. De aceea avem nevoie de soluții care să reducă absenteismul școlar, să reducă birocrația și să ofere profesorilor mai mult timp pentru a face ceea ce le place, pentru a fi cu adevărat aproape de elevii lor și de a le oferi educația și atenția de care au nevoie.
Abandonul școlar este una dintre problemele cele mai acute și mai grave ale sistemului de învățământ.
În 2016, potrivit datelor de la biroul de statistică al UE Eurostat, ponderea celor care părăseau timpuriu educația, în România, era de 18,5% din populația școlară. Asta înseamnă că, din 10 copii care încep școala, aproape 2 dintre ei nu o termină. Vă puteți închipui? Iar aceasta este a treia cea mai mare pondere din Uniunea Europeană, după cele 19,6% înregistrate în Malta și cele 19% din Spania. Câțiva ani și o pandemie mai târziu, lucrurile arată din ce în ce mai zguduitor.
România, pe locul 2 la abandonul școlar
Stați jos? În fiecare an, peste un milion de copii vor părăsi școala fără să obțină o diplomă de liceu - adică aproximativ 7.000 de elevi în fiecare zi a anului școlar. Fără această diplomă, ei vor avea mai multe șanse să meargă spre locuri de muncă mai prost plătite, sănătate mai precară și posibila continuare a unui ciclu al sărăciei care creează provocări imense pentru întreaga societate.
Statisticile noi arată că, în 2021, Uniunea Europeană, are în medie, o rată de abandon școlar de 10,2%. Spania și România conduc clasamentul cu cele mai mari rate la 16% și, respectiv, 16,4%. O altă concluzie a studiului arată că băieții sunt mai predispuși să abandoneze școala decât fetele (11,9% față de 8,4%), dar și că, în întreaga Europă, minoritățile etnice și imigranții au șanse mai mari să abandoneze școala. În lumina celor mai recente evenimente, ce e de făcut
Ce soluții avem?
Încurajarea comunicării între școală și părinți
Spre exemplu, școlile pot fi încurajate să comunice mai mult cu părinții. Este o poveste familiară: implicarea părinților scade pe măsură ce elevii cresc și devin mai independenți. Dar, deși rolul părinților se schimbă în școala secundară, implicarea lor continuă - de la comunicarea constantă cu personalul școlii până la familiarizarea cu programul copilului lor, cursurile și progresul către absolvire - rămâne esențială pentru succesul elevilor.
A face învățarea relevantă
Plictiseala și dezinteresul sunt două motive cheie pentru care elevii nu mai merg la cursuri și ajung să abandoneze școala. Într-un raport din 2006 despre problemele abandonului școlar – numit „Epidemia tăcută”- , 47% dintre cei care abandonează școala au spus că un motiv major pentru a părăsi școala a fost că orele lor nu erau interesante.
Granturile din cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar
Concret, putem face lucruri, dar numai împreună. EDUS pune la dispoziție instrumente digitale care să vină în sprijinul procesului de îndeplinire al condițiilor de acordare a granturilor din cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar.
Cum poate ajuta EDUS la reducerea abandonului școlar?
Mai multe detalii depre PNRAS puteți găsi pe site-ul Ministerului Educației, AICI.
Un ghid al solicitantului, condițiile de eligibilitate și activitățile decontate pentru prima rundă de finanțări, găsiți AICI.
Citește și:
EDUS & Brio Sau de ce testele standardizate sunt un avantaj pentru educație?
Cât de mult îți poți simplifica viața de profesor? Descoperă cursurile EDUS Academy
În contextul dezvoltării societății contemporane, calitatea în educație este o preocupare majoră. Managementul calității în învățământul preuniversitar reprezintă un ansamblu de strategii și acțiuni care …
Citește mai mult ➜Începând cu data de 1 septembrie 2022 intră în vigoare noul ROFUIP, care prevede câteva schimbări importante privind organizarea și funcționarea unităților de învățământ. Un …
Citește mai mult ➜„Calitatea vieţii depinde de calitatea educaţiei din şcoală” mărturisește domnul Director - Prof. Dragomir Emil Ștefănuț, cel care se află în fruntea conducerii Liceului Teoretic …
Citește mai mult ➜