Infos / Educație

|

11.03.2022

Cum reducem abandonul școlar?

Facebook Linkedin

Ne dorim pace. În primul rând. Apoi, ne dorim performanță, ne dorim prosperitate, civilizație și frumos, iar pentru ca toate acestea să se întâmple e nevoie de o fundație solidă: educația.

Sistemul de învățământ din România are, așa cum știm toți cei care am trecut prin el, o colecție impresionantă de „provocări”. De aceea avem nevoie de soluții care să reducă absenteismul școlar, să reducă birocrația și să ofere profesorilor mai mult timp pentru a face ceea ce le place, pentru a fi cu adevărat aproape de elevii lor și de a le oferi educația și atenția de care au nevoie.

Abandonul școlar este una dintre problemele cele mai acute și mai grave ale sistemului de învățământ.

În 2016, potrivit datelor de la biroul de statistică al UE Eurostat, ponderea celor care părăseau timpuriu educația, în România, era de 18,5% din populația școlară. Asta înseamnă că, din 10 copii care încep școala, aproape 2 dintre ei nu o termină. Vă puteți închipui? Iar aceasta este a treia cea mai mare pondere din Uniunea Europeană, după cele 19,6% înregistrate în Malta și cele 19% din Spania. Câțiva ani și o pandemie mai târziu, lucrurile arată din ce în ce mai zguduitor.

România, pe locul 2 la abandonul școlar

Stați jos? În fiecare an, peste un milion de copii vor părăsi școala fără să obțină o diplomă de liceu - adică aproximativ 7.000 de elevi în fiecare zi a anului școlar. Fără această diplomă, ei vor avea mai multe șanse să meargă spre locuri de muncă mai prost plătite, sănătate mai precară și posibila continuare a unui ciclu al sărăciei care creează provocări imense pentru întreaga societate.

Statisticile noi arată că, în 2021, Uniunea Europeană, are în medie, o rată de abandon școlar de 10,2%. Spania și România conduc clasamentul cu cele mai mari rate la 16% și, respectiv, 16,4%. O altă concluzie a studiului arată că băieții sunt mai predispuși să abandoneze școala decât fetele (11,9% față de 8,4%), dar și că, în întreaga Europă, minoritățile etnice și imigranții au șanse mai mari să abandoneze școala. În lumina celor mai recente evenimente, ce e de făcut

 

Ce soluții avem?

Încurajarea comunicării între școală și părinți

Spre exemplu, școlile pot fi încurajate să comunice mai mult cu părinții. Este o poveste familiară: implicarea părinților scade pe măsură ce elevii cresc și devin mai independenți. Dar, deși rolul părinților se schimbă în școala secundară, implicarea lor continuă - de la comunicarea constantă cu personalul școlii până la familiarizarea cu programul copilului lor, cursurile și progresul către absolvire - rămâne esențială pentru succesul elevilor.

A face învățarea relevantă

Plictiseala și dezinteresul sunt două motive cheie pentru care elevii nu mai merg la cursuri și ajung să abandoneze școala. Într-un raport din 2006 despre problemele abandonului școlar – numit „Epidemia tăcută”- , 47% dintre cei care abandonează școala au spus că un motiv major pentru a părăsi școala a fost că orele lor nu erau interesante.

Granturile din cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar

Concret, putem face lucruri, dar numai împreună. EDUS pune la dispoziție instrumente digitale care să vină în sprijinul procesului de îndeplinire al condițiilor de acordare a granturilor din cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar.

Cum poate ajuta EDUS la reducerea abandonului școlar?

  • Prin catalogul electronic - care poate fi descărcat în format fizic, foi matricolerapoarte de activitate pentru profesori, elevi sau la nivelul întregii școli)
  • Prin punerea la dispoziție a elementelor moderne de predare-învățare-evaluare, cum sunt modulele de teme și testelibrărie digitală și platforma video securizată
  • Prin integrarea facilă cu platforma de testare standardizată BRIO și acordarea de două credite/elev. Cu aceste credite puteți accesa un test de matematică și un test de limba română în mod gratuit.
  • Prin importul datelor din Google Classroom (clase, elevi, cadre didactice)
  • Printr-o atentă monitorizare a activității elevilor de către părinți prin transmiterea de notificări cu note și absențe
  • Prin activități de formare autorizate și îndrumare personalizată (coaching) pentru cadre didactice și personal auxiliar din unitatea de învățământ. Curs: Metode interactive de predare - Despre cum captăm atenția elevilor la ore și cum atragem tinerii să învețe. 100% practic. Toate metodele și instrumentele de lucru sunt personalizate pentru nivelul de studiu (gimnaziu, primar, liceu).

Mai multe detalii depre PNRAS puteți găsi pe site-ul Ministerului Educației, AICI.

Un ghid al solicitantului, condițiile de eligibilitate și activitățile decontate pentru prima rundă de finanțări, găsiți AICI.

Citește și:

EDUS & Brio Sau de ce testele standardizate sunt un avantaj pentru educație?

Cât de mult îți poți simplifica viața de profesor? Descoperă cursurile EDUS Academy

Facebook Linkedin

Alte articole

Ce aduce nou legea învățământului preuniversitar în ceea ce privește managementul calității?

În contextul dezvoltării societății contemporane, calitatea în educație este o preocupare majoră. Managementul calității în învățământul preuniversitar reprezintă un ansamblu de strategii și acțiuni care …

Citește mai mult ➜
Schimbări în școlile și grădinițele din România produse de noul Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP)

Începând cu data de 1 septembrie 2022 intră în vigoare noul ROFUIP, care prevede câteva schimbări importante privind organizarea  și funcționarea unităților de învățământ. Un …

Citește mai mult ➜
„S-au îmbunătățit rezultatele școlare obținute de elevi” Studiu de caz: Liceul Teoretic C-tin Angelescu Ianca din Brăila

„Calitatea vieţii depinde de calitatea educaţiei din şcoală” mărturisește domnul Director - Prof. Dragomir Emil Ștefănuț, cel care se află în fruntea conducerii Liceului Teoretic …

Citește mai mult ➜