Cursuri

|

27.03.2025

Tehnologia în educație: Integrarea aplicațiilor digitale în predare

Facebook Linkedin

Tehnologia este acum mai mult decât un instrument auxiliar în educație, este un partener, un punct de întâlnire pentru elevi și profesori. Folosită corect, oferă oportunități de învățare interactivă și poate transforma sala de clasă într-un mediu dinamic și adaptabil nevoilor fiecărui elev.

În acest sens, EDUS a dezvoltat cursul Proiectarea și desfășurarea activităților de învățare cu suport digital, un instrument pentru cadrele didactice care doresc să integreze tehnologia în procesul educațional. Dar cum se armonizează aceste resurse digitale cu predarea tradițională?

  1. Alegerea aplicațiilor potrivite

Un prim pas în integrarea digitalului este selecția platformelor educaționale adecvate. Profesorii ar trebui să opteze pentru aplicații care:

  • Se aliniază cu obiectivele curriculare;
  • Favorizează interacțiunea și colaborarea;
  • Oferă feedback imediat;
  • Sunt intuitive și accesibile.

Cursul Proiectarea și desfășurarea activităților de învățare cu suport digital include concepte teoretice despre avantajele și limitele tehnologiei în educație, dar pune accent pe aplicații practice pentru dezvoltarea unor lecții care să capteze atenția elevilor. Printre aplicațiile recomandate în cadrul cursului se numără:

  • Platforme educaționale interactive care permit crearea de materiale digitale, lecții animate și conținut multimedia accesibil elevilor. Acestea includ biblioteci virtuale cu materiale 3D și resurse vizuale care îmbunătățesc învățarea.
  • Instrumente pentru organizarea lecțiilor ce ajută profesorii să gestioneze activitățile din clasă, cu opțiuni de cronometrare și distribuire a sarcinilor.
  • Aplicații pentru activități interactive care transformă materialele de studiu în lecții dinamice. Profesorii pot crea fișe de lucru digitale, pot integra întrebări direct în videoclipuri educaționale și pot utiliza prezentări interactive pentru a stimula participarea elevilor, atât în clasă, cât și în mediul online. 
     
  1. Crearea unui echilibru între tehnologie și metodele tradiționale

Conform ministrului Educației Daniel David, expunerea la ecrane timp de 2-4 ore pe zi este benefică pentru ca un copil să nu piardă avantaje competitive. Studiile arată că utilizarea moderată a tehnologiei în educație poate contribui la dezvoltarea competențelor necesare într-o societate digitalizată, oferind beneficii cognitive și sociale semnificative. (sursa: Edupedu).
Integrarea tehnologiei nu trebuie să înlocuiască metodele clasice de predare, ci să le completeze. De exemplu, un profesor poate utiliza o platformă digitală pentru a evalua rapid cunoștințele elevilor înainte de a aprofunda subiectul printr-o discuție în clasă.

  1. Personalizarea procesului de învățare

Unul dintre cele mai mari avantaje ale aplicațiilor educative este posibilitatea de a adapta conținutul în funcție de ritmul fiecărui elev. Elevii pot primi exerciții suplimentare pentru consolidarea cunoștințelor de bază sau provocări extra pentru cei care doresc să aprofundeze materia.

  1. Evaluarea digitală

Evaluările cu ajutorul aplicațiilor online oferă un mod relevant și rapid de a monitoriza progresul elevilor. Numeroase instrumente permit integrarea testelor interactive în timpul sau la finalul lecției.

  1. Crearea unui mediu sigur

Pentru ca tehnologia să fie folosită în siguranță, cadrele didactice trebuie să definească reguli clare privind utilizarea dispozitivelor și să promoveze un comportament adecvat în mediul online. Sub semnul responsabilității colective, este important ca atât profesorii, cât și elevii să respecte protecția datelor personale, securitatea cibernetică și să apeleze la surse de informare verificate.

Ambasadorii EDUS și impactul lor în educația digitală

Cursul Proiectarea și desfășurarea activităților de învățare cu suport digital este creat și susținut de Mariana Tiution, ambasador EDUS, alături de cadre didactice și specialiști în educație, și ei ambasadori EDUS, care promovează tehnologia în sala de clasă. Feedback-ul este unul pe măsură:

Apreciez răbdarea și dedicarea doamnei formator. A fost mereu deschisă să răspundă întrebărilor și să ofere feedback constructiv, iar acest lucru a făcut ca atmosfera să fie una foarte plăcută și propice învățării. Îi mulțumesc încă o dată pentru timpul și efortul pe care le-a investit în noi. Sunt încântată de cunoștințele acumulate și abia aștept să le pun în aplicare în activitatea mea viitoare.”, cadru didactic la Liceul Tehnologic Nr.1 Suplacu de Barcău.

Ambasadorii EDUS joacă un rol important în formarea profesorilor și în diseminarea celor mai bune practici privind utilizarea resurselor digitale în școli.

„Tehnologia nu va înlocui niciodată profesorii buni, dar tehnologia utilizată de profesori grozavi poate fi transformațională,” afirmă George Couros. Mariana Tiution, ambasador EDUS, susține această idee și subliniază importanța utilizării tehnologiei în educație, contribuind la mentorarea și dezvoltarea profesională a colegilor săi.

EDUS susține dezvoltarea continuă a profesorilor printr-o serie de cursuri și training-uri specializate, contribuind la transformarea acestora în creatori de conținut educațional. Până în prezent, peste 1 500 de profesori au finalizat cursurile noastre, iar mai mult de 300 de școli din cadrul PNRAS au beneficiat de suport. Ne mândrim cu rețeaua noastră de 30 de ambasadori și formatori care, prin training-uri specifice, ajută profesorii să îmbine tehnologia cu predarea tradițională.  

Credem că este necesar ca școlile să investească în digitalizarea prin echipamente și platformă educațională și să pună la dispoziție de cursuri de formare pentru profesori. Descoperiți cum vă putem sprijini în implemenatrea acestor soluții în școala dumneavoastră.

Facebook Linkedin

Alte articole

Coaching pentru educație – Rolul profesorilor-coach

Adoptarea coaching-ului în educație îmbunătățește performanțele academice ale elevilor și contribuie la dezvoltarea unor indivizi responsabili, autonomi și rezilienți. Profesorii-coach inspiră și modelează vieți, lăsând …

Citește mai mult ➜
Ce aduce nou legea învățământului preuniversitar în ceea ce privește managementul calității?

În contextul dezvoltării societății contemporane, calitatea în educație este o preocupare majoră. Managementul calității în învățământul preuniversitar reprezintă un ansamblu de strategii și acțiuni care …

Citește mai mult ➜
Schimbări în școlile și grădinițele din România produse de noul Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP)

Începând cu data de 1 septembrie 2022 intră în vigoare noul ROFUIP, care prevede câteva schimbări importante privind organizarea  și funcționarea unităților de învățământ. Un …

Citește mai mult ➜